PENGAJIAN MALAYSIA BAB 2 (2019): PERLEMBAGAAN MALAYSIA
PENGAJIAN MALAYSIA (DUB 1012) 2019
TAJUK E-FOLIO:
BAB 2:
PERLEMBAGAAN MALAYSIA
PROGRAM/KELAS:
DIPLOMA
KEJURUTERAAN MEKANIKAL (DKM1B)
I.
Objektif kajian
a)
Tujuan kajian ini dijalankan ialah:
·
Mentakrifkan sejarah Penggubalan Perlembagaan
·
Menjelaskan pengertian dan tanggungjawab
Suruhanjaya Reid
·
Menjelaskan Konsep Keluruhan Perlembagaan
·
Memberi kefahaman mengenai Peruntukan Utama
Dalam Perlembagaan
II.
Topik Ringkas Kajian
Perlembagaan
Malaysia merupakan Perlembagaan Persekutuan dan ianya merupakan satu dokumen
undang-undang bertulis yang dibentuk berasaskan kepada dua dokumen terdahulu
iaitu Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1948 dan Perlembagaan
Kemerdekaan pada tahun 1957. Perlembagaan ini telah dirangka berdasarkan
daripada Suruhanjaya Reid yang telah melakukan kajian dalam tahun 1956.
Perlembagaan berkenaan berkuatkuasa sejurus selepas kemerdekaan pada 31 Ogos
1957. Ianya bermula daripada satu persidangan perlembagaan yang telah diadakan
di London pada 18 Januari hingga 6 Febuari 1956 yang dihadiri oleh satu
rombongan delegasi daripada Persekutuan Malaya, yang mengandungi empat wakil
pemerintah, iaitu Ketua Menteri Persekutuan (Tunku Abdul Rahman) dan tiga
menteri-menteri lain dan juga Pesuruhjaya Tinggi British di Malaya dan
penasihat-penasihatnya.
1. Sejarah
Penggubalan Perlembagaan
Pada
tahun 1954, rundingan kemerdekaan yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman di
London telah gagal kerana British menganggap Tanah Melayu belum bersedia untuk
diberi kemerdekaan penuh. Pada Januari 1956, Tunku Abdul Rahman mengadakan
rundingan di London buat kali kedua bagi membuat rundingan berkenaan tarikh
kemerdekaan untuk Negara serta membincangkan tentang penggubalan Perembagaan
Persekutuan. Rundingan tersebut berlangsung dari 18 Januari hingga 6 Februari
1956 dan dikenali sebagai London Constitutional conference 1956. Hasil daripada
konferensi in, Britain bersetuju untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu
serta menubuhkan suruhanjaya bebas untuk membentuk Perembagaan Persekutuan
Tanah Melayu.
2. Suruhanjaya Reid
Suruhanjaya
Reid merupakan sebuah suruhanjaya bebas yang berperanan merangka Perlembagaan
bagi Persekutuan Tanah Melayu sebelum Tanah Melayu memperoleh kemerdekaan daripada
Britain pada 31 Ogos 1957. Suruhanjaya ini telah dinamakan sempena nama pengerusinya
iaitu seorang hakim Mahkamah Rayuan England, Lord William Reld. Suruhanjaya
Reid ditubuhkan pada Mac 1956. Pertemuan sebanyak 118 kali telah diadakan
antara Jun hingga Oktober 1956, iaitu selepas rombongan Parti Perikatan pulang
darl Perundlngan London, dan telah menerima 131 memorandum dari pelbagai pihak
individu dan organisasi. Semua surat memorandum daripada rakyat jelata yang
berminat akan dipertimbangkan dan terdapat juga yang ditolak termasuk daripada
Parti Perikatan sendlrl. Suruhanjaya tersebut telah menyerahkan draf kerja atau
laporan pada Februari 1957 yang telah diperhalusi oleh Jawatankuasa Kerja. Jawatankuasa
Kerja diwakili oleh empat orang pemerintah Melayu, empat orang lagi daripada
parti yang memenangi pilihanraya pertama iaitu Parti Perikatan. Suruhanjaya Tinggi
British, Setiausaha Agung dan Peguam Negara. Perbincangan mengenai laporan yang
dikeluarkan mengambil masa dua bulan dan apabila pindaan telah diterima rang
perlembagaan itu dirujuk kepada Majlis Raja-Raja untuk disahkan. Kemudian rang
perlembagaan itu dibincangkan semula dengan kerajaan British. Cadangan
Suruhanjaya Reid diterima oleh Parlimen British pada Jun 1957. Draf perlembagaan
dibentang untuk diluluskan Majlis Perundangan Persekutuan. Rang Perlembagaan
itu telah diperkenankan oleh Majlis Raja-raja pada bulan Jun 1957 dan Majlis
Undangan Persekutuan telah menerima dan meluluskannya pada 15 Ogos 1957 dan Perlembagaan
tersebut berkuatkuasa pada 27 Ogos (secara rasminya pada 31 Ogos iaitu selepas
kemerdekaan). Perlembagaan tersebut kemudiannya telah dipinda dengan beberapa
perubahan kecil bagi menyesuaikannya menjadi Perlembagaan Malaysia apabila
Tanah Melayu bergabung dengan Singapura, Sabah dan Sarawak lalu membentuk
Malaysia.
2.1 Tanggungjawab Suruhanjaya Reid:
·
Memeriksa perlembagaaan di Tanah melayu.
·
Mengambil kira kedudukan Raja Melayu
·
Syor supaya perlembagaan persekutuan berasaskan
demokrasi berparlimen
·
Mempunyai dua dewan perundangan dengan
peruntukan;
o
Kerajaan pusat yang kuat
o
Memelihara kedudukan dan martabat Raja
Berperlembagaan
o
Memilih seorang ketua negara (YDPA) dalam
kalangan Raja-raja Melayu
o
Kewarganegaraan yang sama untuk seluruh
Persekutuan
o
Menjaga kedudukan istimewa masyarakat Melayu
serta hak-hak sah kaum lain
3. Jawatankuasa
Kerja
Pada
Febuari 1957, draf pertama syor perlembagaan dan laporan yang diumumkan oleh
Suruhanjaya Reid telah mendapat maklum balas meluas daripada pelbagai pihak.
Penyataan yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Reid mengetepilkan syor dan
tuntutan daripada orang Melayu dan pertubuhan-pertubuhan Melayu yang berkaitan
dengan kerakyatan, Bahasa, agama, dan hak istimewa orang Melayu. Suruhanjaya
ini mengandungi kelebihan untuk kaum bukan Melayu. Antara isu yang mendapat
perhatian ialah pemberian kerakyatan kepada rakyat Komanwel dan kerakyatan jus
soli. Hal ini akan melemahkan lagi kedudukan orang Melayu
Rajah
1: Ahli Jawatankuasa Kerja Serta Peranan
Kertas
Putih atau Constitutional Proposals for
The Federation of Malaya telah diterbitkan
dan kandungannya ialah beberapa pindaan laporan Suruhanjaya Reid serta
rangka perlembagaan yang dipersetujui oleh semua rundangan. Pada Jun 1957, Rang
Undang-undang Perlembagaan telah diperkenankan oleh Majiis Raja-Raja. Rang
Undang-Undang Perlembagaan Persekutuan ini turut dibahas pada 12 Julai 1957 di
House of Commons, England dan diluluskan tanpa sebarang pindaan. House of Lord
meluluskan Rang Undang-undang Perlembagaan Persekutuan tanpa pindaan setelah
dibahaskan pada 29 Julai 1957. - Perlembagaan Persekutuan ini berkuatkuasa
secara rasmi pada 31 Ogos 1957 bersempena dengan pengisytiharan kemerdekaan
Tanah Melayu. Perlembagaan Persekutuan ini dipinda apabila Singapura, Sabah dan
Sarawak bergabung dengan Tanah Melayu semasa pembentukan Malaysia.
4.
Konsep Keluruhan Perlembagaan
Keluruhan
Perembagaan merupakan prinsip Rukun Negara ketiga yang bermaksud ketinggian
perlembagaan atau ketinggian undang-undang. Keluhuran Perlembagaan Malaysia
terletak pada kedudukan sebagai undang-undang tertinggi yang menjadi sumber dan
punca kepada semua undang-undang. Yang di-Pertuan Agong (YDPA) serta system
pemerintahan kerajaan yang terdiri daripada badan perundangan, kehakiman, dan
juga eksekutif. Melalui konsep ini, tiada institusi yang dapat mengatasi
ketertinggian Perlembagaan Persekutuan sekali gus menjadikannya sebagai
pelindung rakyat.
4.1 Tujuan Perlembagaan:
·
Mewujudkan pemerintahan yang adil.
·
Mengelakkan penyalagunaan kuasa serta mengawal
pergerakan kerajaan dan rakyat.
·
Menjaga keamanan dan kestabilan negara.
·
Alat rujukan bagi menyelesaikan masalah
·
Mengekalkan identity negara dan menjamin
keutuhan dan kedaulatan Negara.
4.2
Ciri-ciri Perlembagaan Malaysia adalah seperti yang berikut:
·
Kestabilan dalam pemerintahan – Pemerintah
melaksanakan tatacara Iazim yang menjadi kebiasaan umum supaya rakyat dapat
mengambii bahagian dalam pembangunan negara.
· Tanggungjawab ke atas rakyat – Permintaan
rakyat merupakan panduan bagi kerajaan untuk bertindak. Ketidakpuasan hati
rakyat terhadap kerajaan disampaikan melalui saluran yang betul.
·
Perwakilan rakyat dipilih melalui pilihan raya.
·
Pembahagian kuasa – Kerajaan bertindak sebagai
pembuat dan pelaksana dasar.
·
Kerajaan bersitat terbuka – Perbincangan di
Parlimen seperti belanjawan negara dan pembuat dasar-dasar baham diumumkan
menerusi media supaya rakyat maklum.
4.3 Pindaan Perlembagaan
Semenjak
tahun 1957 sehingga akhir tahun 1982, Perlembagaan Malaysia telah dipindah
lebih 22 kali. Perlembagaan Malaysia boleh dipinda dengan oleh Parlimen
seperti:
·
Perkara 159 (1) & (4) – Sokongan majority
mudah ahli Parlimen yang hadir.
·
Perkara 159 (3) – Sokongan majoriti 2/3 ahli
Parlimen.
·
Perkara 159 (5) - Sokongan majority 2/3 ahli Parlimen Malaysia
dan perkenaan daripada Majlis Raja – Raja
·
Perkara 161 E – Sokongan majority 2/3 ahli
Parlimen serta persetujuan Yang di-Pertua Negeri Sabah dan Sarawak
Walaupun
Perlembagaan boleh dipindah untuk kepentingan rakyat, tetapi terdapat beberapa
perkara yang tidak boleh dipersoalkan seperti:
·
Agama Islam sebagai agama rasmi dan agama
persekutuan.
·
Kedudukan istimewa Raja-raja Melayu dan
Bumiputera di Sabah dan Sarawak.
·
Kedudukan Bahasa Melauy sebagai Bahasa
kebangsaan dan bahasa rasmi.
·
Soal berkaitan kerakyatan.
Rajah 2: Proses Pindaan Perlembagaan
5.
Peruntukan Utama Perlembagaan Malaysia
Rajah 3: Peruntukan Utama Dalam
Perlembagaan Malaysia
5.1 Kedudukan Bahasa Melayu
Bahasa
Melayu merupakan lingua franca bahasa perantaraan negara ini sejak zaman
kesultanan Melayu Melaka pada abad ke-15. Bahasa Melayu juga digunakan secara
meluas bagi tujuan rasmi seperti mesyuarat, surat menyurat perundangan dan
sebagainya sebelum Perang Dunia Kedua. Perkara 152 menegaskan bahawa bahasa
Melayu adalah bahasa kebangsaan bagi negara dan bahasa Melayu mestilah
digunakan untuk maksud-maksud rasmi. Peruntukan Perkara 150 (6A) dengan jelas
menyatakan bahawa walaupun dalam keadaan darurat, hal-hal yang berhubung dengan
bahasa Melayu adalah dilindungi oleh Perlembagaan. Akta Bahasa Kebangsaan 1967
ialah bahasa Melayu sebagai satu-satunya bahasa rasmi tunggal dan dipilih
sebagai bahasa kebangsaan yang menjadi medium penyatuan bangsa Malaysia yang
terdiri daripada pelbagai kaum serta lambang jati diri dan identiti nasional.
5.2. Kedudukan Agama Islam
Merujuk
kepada Bahagian I, Perkara 3, Perlembagaan Persekutuan memaktubkan agama Islam
sebagai agama bagi Persekutuan, tetapi agama lain boleh dianuti secara aman dan
harmoni di mana-mana bahagian Persekutuan. Bagi Perkara 3 (2) pula ialah Yang
di-Pertuan Agong akan bertindak sebagai Ketua Agama Islam bagi Pulau Pinang,
Melaka, Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan (Putrajaya, Labuan dan Kuala
Lumpur) bagi mewakili Raja-raja Melayu. Perkara 11 (4) memberi kuasa kepada
undang-undang negeri dan undang-undang Persekutuan untuk mengawal atau menyekat
pengembangan apa-apa iktikad atau kepercayaan agama lain kepada orang yang
menganuti agama Islam.Tugas Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam ialah menasihati
Majlis Raja-raja, Kerajaan Negeri, dan Majlis Agama Negeri berkaitan hokum
syarak pendidikan Islam. Majlis Agama Islam ditubuhkan di setiap negeri
berdasarkan undang-undang negeri berperanan sebagai penasihat Raja mengenai hal
ehwal Islam. Perkara 11 (4) merujuk kepada memberi kuasa kepada undang-undang
negeri dan undang-undang Persekutuan untuk mengawal perkembangan kepercayaan
agama lain kepada orang yang menganuti agama Islam.
5.3 Hak
Istimewa Orang Melayu
Perkara
153 (1) merujuk kepada YDPA untuk menjaga dan menjamin kedudukan orang Melayu
dan melindungi hak kaum lain. Hak istimewa orang Melayu merujuk kepada tiga
perkara utama iaitu:
·
Perkhidmatan awam
·
Pendidikan
·
Ekonomi
Rajah
4: Hak Istimewa Orang Melayu
5.4
Hak Kewarganegaraan
5.4.1.
Perkara 14 hingga 22 merujuk kepada hak dan cara-cara mendapatkan
kewarganegaraan Malaysia melalui:
·
Kuatkuasa undang-undang
·
Pendaftaran
·
Permohonan kemasukan naturalisasi
·
Percantuman wilayah
5.4.2 Perkara 23 hingga 28 merujuk kepada
kehilangan hak kewarganegaraan.
Rajah
5: Kewarganegaraan secara Kuatkuasa Undang-Undang
Rajah
6: Kewarganegaraan Secara Pendaftaran
5.4.3. Sebab kehilangan hak
warganegara:
·
Individu itu menolak kewarganegaraannya.
·
Terlucut/dilucutkan oleh Perlembagaan Malaysia
disebabkam;
·
Tidak berminat mengekalkan kewarganegaraan
·
Tidak lagi setia kepada negara melalui
tindakan/percakapan
·
Telah bermastautin di negara asing
Rajah
8: Hak Asasi Dalam Perlembagaan Persekutuan
Semua
rakyat berhak mendapatkan perlindungan dan kesamarataan di sisi undang_undang
seperti:
·
Jika individu ditangkap, dia hendaklah
diberitahu sebab dia ditangkap dan dibenarkan untuk membela diri
·
Jika individu didakwa, dia perlu mendapatkan perbicaraan
yang adil
·
Tertuduh tidak boleh dituduh dengan tuduhan
yang sama kali kedua sekiranya telah dibebaskan oleh mahkamah
Isu
sensitif berkaitan agama, bahasa kebangsaan, hak istimewa orang Melayu dan
kedudukan Raja-raja Melayu dilarang untuk dibincangkan secara terbuka.
Tujuannya adalah demi menjaga perpaduan dan keharmonian hidup masyarakat
Malaysia.
5.5. Hak Asasi
Hak asasi ialah perkara asas
yang periu dinikmati oleh rakyat. Perlembagaan Malaysia memberikan setiap
individu itu hak yang bersesuaian dengan fitrahnya sebagai pengiktirafan kepada
peranan dan sumbangan yang diberikan oleh setiap individu. Istilah “Kebebasan
Asasi” yang diguna pakai dalam Perlembagaan diberikan kepada rakyat.
6. Kesimpulan
Perlembagaan
Malaysia merupakan undang-undang tertinggi negara. Perlembagaan Malaysia yang
digubal menjadi garis panduan dalam system pemerintahan, system politik dan
pentadbiran negara disamping memberikan jaminan kepada rakyat. Kewujudan
perlembagaan Malaysia sebagai asas undang-undang mempunyai peranan yang sangat
besar dalam membentuk perjalanan pemerintahan negara. Walaupun ianya sebuah
perlembagaan yang panjang dan terperinci, setakat ini ianya telah berjaya
melicinkan pentadbiran negara. Perlembagaan merupakan tunjang kepada keamanan
dan perpaduan kaum di Malaysia. Ini kerana pembentukan perlembagaan adalah atas
dasar persetujuan semua kaum. Perlembagaan juga menjadi dasar kepada
pembentukan system Demokrasi Berparlimen di Malaysia. Peruntukan-peruntukan
utama perlembagaan merupakan satu asas yang menjadi penyokong kepada system
pemerintahan di Malaysia. Oleh itu, ketinggian Perlembagaan seharusnya
dijunjungi bagi mengekalkan keamanan dan kestabilan negara Malaysia
7. Rujukan
a) Peruntukan
Utama Dalam Perlembagaan Malaysia. Diperolehi daripada http://gr4dka1b.blogspot.com/2016/08/nama-ahli-kumpulan-nur-aliah-hanim.html?m=1.
c) Jawatankuasa
Kerja. Diperolehi daripada http://pmdka1a.blogspot.com/2016/08/jawatankuasa-kerja.html?m=1
d) Konsep
Keluruhan Perlembagaan. Diperolehi daripada http://konsepkeluhuranperlembagaan.blogspot.com/2016/08/konsep-keluhuran-perlembagaan.html?m=1
e) Tujuan
dan ciri-ciri perlembagaan Malaysia. Diperolehi daripada https://kertasbirumuda.blogspot.com/2016/08/22-konsep-keluhuran-perlembagaan.html?m=1
f) Rajah
1: Ahli Jawatankuasa Kerja Serta Peranan. Diperolehi daripada https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhdL_a7PmE0CC47RccmyJ3zqYZS_zrkzjcJQvNxfiVZJfdn0iooVLAaCQ_PtxEaOjoxvsjvz1sLentRKp2UclMCLElPfBALbllgmpk_gJvl1k1fR4Ga5leT5JNefHXLshudan4qLmMxjgLQ/s1600/perlembagaan-malaysia-12-638.jpg
g) Rajah
2: Proses Pindaan Perlembagaan. Diperolehi daripada https://1.bp.blogspot.com/-IXTPO03c1W4/VvLiwvtGE9I/AAAAAAAAAHc/tKtHUwJetiQqguua2ZrIk_2kjbv19q6UQ/s1600/Untitled.png
h) Rajah
3: Peruntukan Utama Dalam Perlembagaan Malaysia. Diperolehi daripada http://1.bp.blogspot.com/-090vCA-OFVU/VeUWwQMVnZI/AAAAAAAAADM/oJ9X6J7IKqk/s1600/%252524RHDAI5A%2525282%25252925.jpg
i) Rajah
4: Hak Istimewa Orang Melayu. Diperolehi daripada https://image.slidesharecdn.com/peruntukanutamadalamperlembagaan-160511015646/95/peruntukan-utama-dalam-perlembagaan-9-638.jpg?cb=1462931843
j) Rajah
5: Kewarganegaraan secara Kuatkuasa Undang-Undang. Diperolehi daripada https://image.slidesharecdn.com/peruntukanutamadalamperlembagaan-160511015646/95/peruntukan-utama-dalam-perlembagaan-12-638.jpg?cb=1462931843
k) Rajah
6: Kewarganegaraan Secara Pendaftaran. Diperolehi daripada https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh300KqPj4C1FpSo2S4m6oKGGR-ALyBSjWJzQyQ1fpdD-bjY7dlII2x3jrRQ0ojDO7UF-jckh6Tx2nC-w4ME4xAi0W3onImewFPgxJKz8fQKgOY9ceWX8paY1UNy8HIjPVvfQiKAdO-xpgV/s1600/peruntukan-utama-dalam-perlembagaan-13-638+%25281%2529.jpg
l) Rajah
7: Kewarganegaraan Secara Naturalisasi Dan Percantuman Wilayah. Diperolehi
daripada https://image.slidesharecdn.com/peruntukanutamadalamperlembagaan-160511015646/95/peruntukan-utama-dalam-perlembagaan-14-638.jpg?cb=1462931843
m) Normurni
Mohamad, Razana Fatin Abdullah@Razali, Mohamad Faizal Ahmat. (2016). Pengajian Malaysia Siri Politeknik. Shah
Alam Selangor Darul Ehsan: Oxford Fajar
8.
Lampiran
Rajah 8: Rundingan kemerdekaan yang
diketuai oleh Tunku Abdul Rahman di London dari 18 Januari hingga 6 Februari
1956 dan dikenali sebagai London Constitutional conference 1956.
Rajah 9: Ahli-ahli Suruhanjaya Reid di
Majlis Makan yang diadakan oleh Dato’ Tan Cheng Lok di No. 111, Heeren Street,
Melaka pada 17 Ogos 1956
Rajah 10: Keratan akhbar tentang Perkara
11 Perlembagaan Malaysia tidak halang pelaksanaan Syariat Islam
Rajah 11: Lima prinsip Rukun Negara
it
Comments
Post a Comment